Station Luchtbal (deel 2)
Ten noorden van de Groenendaallaan komt er een verbreding, een echte waardevolle connectie tussen Luchtbal en Merksem.
Ten zuiden van de Groenendaallaan behouden we de huidige onderdoorgang en de toegangen naar het perron en pleiten we voor een extra toegang: een brede toegang die aansluit op de nieuwe wijk enerzijds en op de stadsserre anderzijds.
We krijgen dus vier kwadranten: de groene parkstructuur aan de oostzijde, een wat stedelijke omgeving aan de westzijde.
De stationspleinen aan de Luchtbalzijde zullen met elkaar verbonden worden door onder andere een ongelijkvloerse fietssnelweg. Deze verbindt Luchtbal met de kernstad.
Aan Luchtbalzijde krijgen we een volwaardig stationsplein ten noorden van de Groenendaallaan.
Ten zuiden van de Groenendaallaan komt een belangrijk knooppunt van busverkeer, tramverkeer, taxi’s, deelwagens en fietsenberging.
Aan de zijde van het ringpark Groenendaal komen twee lager gelegen, verzonken stationspleinen die met elkaar worden verbonden en die rechtstreeks aansluiten op het park.
Bekijk hier het filmpje voor meer info.
We horen graag wat jij ervan denkt
Hoe kan van het stationsplein een zo aangenaam mogelijke plek gemaakt worden?
Ontdek de andere locaties langs het toekomstige Ringpark
Over Ringpark Groenendaal
De huidige Groenendaallaan, tussen Luchtbal en Merksem, is een verbinding voor autoverkeer en openbaar vervoer waar station Luchtbal een ongezellige treinhalte is langs het geraas van de Ring. Door op deze plek de Ring te verlagen en te overkappen, kan een nieuw uitgestrekt park de groene verbinding maken tussen beide wijken en kan het station ontpoppen tot een echt mobiliteitsknooppunt.